Referat Spraw Obywatelskich – Urząd Stanu Cywilnego

Urząd Stanu Cywilnego: Irena Kuna
tel. (48) 618 27 54
e-mail: usc@wierzbica.pl

Ewidencja Ludności: Zofia Lech
tel. (48) 618 36 30
e-mail: ewid.lud@wierzbica.pl

SYMBOL (SO-USC)

Zadania z zakresu USC:

  1. Rejestracja stanu cywilnego w formie aktów stanu cywilnego – urodzeń, małżeństw
    i zgonów (księgi, system teleinformatyczny).
  2. Przyjmowanie zapewnień o braku przeszkód do zawarcia związku małżeńskiego.
  3. Odbieranie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
  4. Przyjmowanie oświadczeń:
  • o uznaniu ojcostwa lub odmowy przyjęcia uznania oraz ustaleniu nazwiska dziecka,
  • o zmianie imienia dziecka, jakie było wpisane do aktu urodzenia w chwili sporządzenia aktu,
  • o wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa
  • o nadaniu nazwiska męża matki,
  • małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem związku małżeńskiego,
  1. Wydawanie z rejestru stanu cywilnego:
  • zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (małżeństwa wyznaniowe),
  • zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą,
  • zaświadczeń o stanie cywilnym,
  • odpisów skróconych, zupełnych, wielojęzycznych aktów stanu cywilnego,
  • zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby.
  1. Dokonywanie w aktach stanu cywilnego wzmianek dodatkowych na podstawie:
  • prawomocnych orzeczeń sądów,
  • ostatecznych decyzji administracyjnych i decyzji administracyjnych o zmianie imienia lub nazwiska,
  • odpisów aktów stanu cywilnego,
  • protokołów sporządzonych przez kierowników USC albo konsulów z czynności
    z zakresu rejestracji stanu cywilnego, które wymagają dołączenia wzmianek dodatkowych do aktów stanu cywilnego,
  • odpisów zagranicznych dokumentów stanu cywilnego lub innych dokumentów pochodzących od organów obcego państwa, niewymagających uznania,
  • innych dokumentów mających wpływ na treść lub ważność aktu.
  1. Przyjmowanie wniosków w sprawach zmiany imienia i nazwiska:
  • prowadzenie postępowania, orzekanie i wydanie decyzji w tych sprawach,
  • informowanie właściwych organów o dokonanych zmianach.
  1. Przyjmowanie zgłoszeń zdarzeń (urodzenia, zgony) podlegających rejestracji w innym USC i przekazanie protokołu zgłoszenia do właściwego USC.
  2. Dokonywanie w aktach stanu cywilnego przypisków.
  3. Wydawanie na wezwanie sądu, prokuratury – urzędowo poświadczonych dokumentów.
  4. Wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca od dnia złożenia pisemnych zapewnień, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
  5. Przyjmowanie dokumentów, organizowanie i celebrowanie jubileuszy długoletniego pożycia małżeńskiego i 100-lecia urodzin.
  6. Wydawanie zgody lub odmowy na zwarcie związku małżeńskiego poza siedzibą Urzędu Stanu Cywilnego.
  7. Prowadzenie postępowań dotyczących:
  • wpisania do rejestru stanu cywilnego aktów stanu cywilnego sporządzonych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
  • uzupełnienie aktu stanu cywilnego,
  • sprostowanie aktu stanu cywilnego,
  • odtworzenie treści aktu stanu cywilnego,
  • ustalenie treści aktu.
  1. Prowadzenie akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego.
  2. Przenoszenie aktów stanu cywilnego zgromadzonych w księgach stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego.
  3. Występowanie za  pośrednictwem systemu teleinformatycznego do ministra spraw wewnętrznych  o  nadanie   PESEL   po   sporządzeniu   aktu   urodzenia   dziecka urodzonego w Polsce.
  4. Dokonywanie aktualizacji danych zgromadzonych w rejestrze PESEL po dokonaniu zmian w aktach stanu cywilnego.
  5. Prowadzenie archiwum akt stanu cywilnego.
  6. Przekazywanie ksiąg  stanu  cywilnego  do  Archiwum  Państwowego,  dla których zakończył się okres przechowywania w tutejszym urzędzie.
  7. Sporządzanie miesięcznych sprawozdań statystycznych dla GUS.
  8. Prowadzenie bieżących spraw w zakresie korespondencji krajowej i zagranicznej.
  9. Współpraca z  innymi  Urzędami  Stanu  Cywilnego,  organami  ewidencji  ludności
    i dowodów osobistych oraz sądami i prokuraturą w sprawach akt stanu cywilnego.
  10. Współpraca z    polskimi    placówkami    dyplomatycznymi    za    granicą oraz zagranicznymi  Urzędami Stanu Cywilnego w zakresie międzynarodowej wymiany  informacji   i   dokumentów   dotyczących   stanu   cywilnego obywateli   polskich
    i cudzoziemców.

Zadania z zakresu ewidencji ludności:

  • rejestracja danych identyfikujących tożsamość oraz status administracyjnoprawny osób fizycznych w formie elektronicznej w Powszechnym Elektronicznym Systemie  Ewidencji Ludności,
  • przyjmowanie zgłoszeń dotyczących zameldowania oraz wymeldowania (pobyt stały i czasowy),
  • przyjmowanie zgłoszeń zameldowania na pobyt stały lub czasowy cudzoziemców zamieszkałych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
  • wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania,
  • udostępnianie danych z ewidencji ludności,
  • współpraca z organami Policji w zakresie dyscypliny meldunkowej,
  • sporządzanie wykazu dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu,
  • prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców,
  • wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach stałego rejestru wyborców, spisu wyborców,
  • sporządzanie i aktualizowanie spisów wyborców dla przeprowadzania wyborów.

Zadania z zakresu dowodów osobistych:

  • realizacja czynności związanych z wydawaniem lub unieważnieniem dowodu osobistego, wprowadzanie danych do elektrycznego Systemu Wydawania dowodów osobistych,
  • aktualizacja danych o wydanych dowodach osobistych, udostępnienie danych
    z rejestru dowodów osobistych.

Do góry