Narodowy Program Szczepień – podstawowe informacje

Szczepimysie 2021

Skrypt stanowi źródło informacji na temat programu szczepień ochronnych przeciwko wirusowi SARS-CoV-2.

1.  Informacje ogólne

Szczepionki przeciwko COVID-19 mają przyczynić się do zminimalizowania, a docelowo do wygaszenia epidemii wirusa. Celem strategicznym jest osiągnięcie poziomu zaszczepienia społeczeństwa umożliwiającego zapanowania nad pandemią COVID-19 do końca 2021 roku, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Proces szczepień jest oparty o zaproszenie (dokument e-skierowania) ważne 90 dni od dnia wystawienia. Skierowania są generowane automatycznie w systemie P1 w transzach zgodnych z kolejnością szczepień (dla określonych grup wiekowych, zawodowych itd.). Ponadto, lekarze mogą wystawić dla pacjenta indywidualne e-skierowanie (np. dla osoby nieposiadającej numeru PESEL, dla osoby, która nie mogła poddać się szczepieniu w okresie ważności pierwszego e-skierowania).

2.  Sposoby rejestracji na szczepienie

Jest kilka możliwości rejestracji na szczepienie:

  • Infolinia 989,
  • SMS (o treści SzczepimySie) pod numer 664 908 556,
  • e-rejestracja,
  • rejestracja telefoniczna bezpośrednio w punkcie szczepień.

Zadzwoń na infolinię 989

Infolinia jest bezpłatna i całodobowa. Jeśli nie jesteś w stanie sam zadzwonić, poproś o pomoc rodzinę lub sąsiada. Przed połączeniem przygotuj Twój numer PESEL i kod pocztowy. Po połączeniu z konsultantem podaj swoje imię i nazwisko, PESEL i numer kontaktowy (opcjonalnie). Wybierz dokładny termin oraz miejsce szczepienia. Po rozmowie na podany numer telefonu otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. Jeśli nie uda Ci się połączyć z konsultantem, zostaniesz przekierowany do automatycznej rejestracji. Automat zaproponuje Ci kilka opcji, wybierz „Chcę zapisać się na szczepienie”. Zostaniesz poproszony o podanie numeru PESEL i Twojego kodu pocztowego. Potem wybierzesz dla siebie dogodny termin na przyjęcie szczepionki przeciwko Covid-19.

Ważne! Dla każdego pacjenta, który nie otrzyma terminu po kontakcie z infolinią, konsultanci oddzwonią, gdy dostępne będą nowe terminy szczepień.

Wyślij SMS – Z jednego numeru telefonu możesz zarejestrować tylko trzy osoby.

Wyślij SMS na numer 664 908 556 lub 880 333 333 o treści: SzczepimySie. System pokieruje  Cię  krok  po  kroku:  najpierw  zostaniesz  poproszony  o  przekazanie  numeru PESEL, a potem o przesłanie kodu pocztowego. System zaproponuje Ci najbliższy termin na szczepienie w punkcie położonym blisko Twojego miejsca zamieszkania. Jeśli ten termin nie będzie dla Ciebie dogodny, będziesz mógł wybrać inne daty. Po zarejestrowaniu, na dobę przed szczepieniem otrzymasz SMS przypominającego o terminie i miejscu wizyty.

Koszt SMS – według taryfy operatora.

Ważne! Jeżeli w systemie rejestracji nie będzie wolnego terminu, do wszystkich osób, które wyślą SMS oddzwoni infolinia w chwili uruchomienia nowych terminów szczepień.

Jak zarejestrować się poprzez SMS?

Z jednego numeru telefonu możesz zarejestrować tylko trzy osoby.

  1. Wyślij SMS-a o treści SzczepimySie na numer 664 908 556 lub 880 333
  2. Powinieneś otrzymać SMS-a zwrotnego, w którym zostaniesz poproszony o numer PESEL.
  3. Wpisz swój numer PESEL i odeślij SMS-a.
  4. Zostaniesz poproszony  o  Twój  kod    Dzięki  temu,  zaproponujemy  Ci najbliższy termin szczepienia w miejscu, w którym mieszkasz.
  5. Wpisz kod pocztowy w formacie: 00222 lub 00-222.
  6. Otrzymasz informację o:
    1. najbliższym możliwym terminie szczepienia,
    2. adresie placówki, w której to szczepienie ma być wykonane, a także
    3. godzinie
  7. Jeśli akceptujesz termin i miejsce, odpowiedź na tę wiadomość
  8. Jeżeli odpowiedziałeś TAK, otrzymasz wiadomość, że wizyta została umówiona. Dostaniesz SMS z przypomnieniem na dobę przed W celu zmiany terminu szczepienia zadzwoń pod numer 989.
  9. Jeśli termin  i  lokalizacja  Ci  nie  odpowiada,  odpowiedz    PAMIĘTAJ!  Brak odpowiedzi w czasie 5 minut przerwie proces rejestracji!
  10. Jeżeli odpowiedziałeś  NIE,  otrzymasz  SMS-a  z  propozycją  nowego  terminu, godziny oraz

UWAGA! Jeżeli się pomylisz i wpiszesz błędny numer PESEL lub kod pocztowy, dostaniesz SMS-a z prośbą o poprawne wprowadzenie danych.

Skorzystaj z e-Rejestracji

e-Rejestracja dostępna jest na stronie pacjent.gov.pl. Pamiętaj, że możesz skorzystać z tego sposobu, jeśli masz Profil Zaufany. System zaproponuje Ci pięć dostępnych terminów w punktach szczepień, które znajdują się blisko Twojego adresu. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację. Zaraz po dokonaniu rezerwacji, otrzymasz powiadomienie SMS, a następnie ponownie przypomnimy Ci o szczepieniu dzień przed planowanym terminem.

Zapisz się w punkcie szczepień

Do dyspozycji osób, które chcą skorzystać z darmowej szczepionki przeciwko Covid-19 jest blisko 6000 punktów szczepień w całym kraju. Także bezpośrednio w punkcie może zarejestrować się na szczepienie. Mapa z lokalizacjami wszystkich punktów dostępna jest tutaj (strona gov.pl/szczepimysie).

3.  Miejsca w których mogę się zaszczepić

Obecnie szczepionkę można przyjąć w następujących miejscach:

  • przychodnie POZ i inne stacjonarne placówki medyczne,
  • szpitale tymczasowe,
  • Punkty Szczepień Powszechnych,
  • punkty drive thru,
  • zakłady pracy,
  • punkty tymczasowe    tworzone   w    miejscach    często uczęszczanych             przez mieszkańców lub turystów,
  • miejsce zamieszkania:  poprzez  wyjazdowe  punkty  szczepień,  mobilne  zespoły szczepień oraz Mobilne Jednostki Szczepień,
  • prywatne gabinety    profesjonalistów   medycznych szczepiących             jako                     Mobilne Jednostki Szczepień,
  •  

Mapa punktów szczepień dostępna jest na stronie gov.pl/szczepimysie.

4.  Osoby uprawnione do szczepień

Obecnie szczepienia dostępne są dla wszystkich obywateli od 12. roku życia.

5.  Szczepienia cudzoziemców

Jeśli pacjent nie posiada numeru PESEL powinien zgłosić się do dowolnego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej celem uzyskania e-skierowania. Lekarz POZ ma prawo wystawić skierowanie na szczepienie za pośrednictwem aplikacji gabinet.gov.pl. Wystawiając skierowanie, w polu „dane pacjenta” powinien wybrać „Inny identyfikator” (zamiast „Numer PESEL”) i wprowadzić numer dokumentu tożsamości, jakim posługuje się uprawniony obcokrajowiec. Najlepiej, żeby był to numer paszportu lub zagraniczny dowód osobisty.

Szczegółowe informacje w językach obcych na stronie: https://www.gov.pl/web/szczepimysie/e-skierowanie-na-szczepienie-dla-cudzoziemcow.

Do góry