W związku z wejściem w życie z dniem 2 września 2016 roku ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 744), uchwałą Nr XXXVII/225/2017 Rady Gminy Wierzbica z dnia 21 czerwca 2017 roku zmieniono dotychczasowa nazwę ulicy Janka Krasickiego położonej w Wierzbicy na ulicę: Ignacego Krasickiego. Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego tj. dnia 22.07.2017 roku.
W związku z powyższym mieszkańcy wyżej wymienionej ulicy powinni podjąć następujące czynności:
- Urząd Skarbowy w Radomiu – osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej zgłaszają zmianę przy najbliższym kontakcie z Urzędem Skarbowym, np. przy składaniu zeznania podatkowego za rok 2018 podając nową nazwę ulicy. Można także wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne ZAP 3 (do pobrania na stronie internetowej Urzędu Skarbowego w Radomiu).
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych – osoby pobierające świadczenia powinny zgłosić zmianę danych adresowych na formularzu lub w dowolnej formie pisemnej do ZUS.
- Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej – przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu do CEIDG w urzędzie gminy osobiście zgodnie z obowiązującymi przepisami, w terminie najpóźniej 7 dni od dnia zmiany danych.
Zakres zmiany powinien obejmować rubryki w których należy dokonać zmiany nazwy ulicy:
- adres zamieszania,
- adres zameldowania,
- adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
- adres do doręczeń,
- adres dodatkowego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
- adres przechowywania dokumentacji rachunkowej.
Wszelkie czynności wykonywane w CEIDG są BEZPŁATNE.
- Dostawca energii elektrycznej – osoby będące klientami np. PGE powinny zmianę danych adresowych zgłosić do właściwego dostawcy.
- Urząd Gminy w Wierzbicy oraz podległe mu instytucje naniosą zmiany „z urzędu”.
- Banki – należy zgłosić zmianę nazwy ulicy osobiście.
Dla informacji podaje się również, że kwestia ponoszenia kosztów zmiany dokumentów przez mieszkańców w sytuacji zmiany nazwy ulic kształtuje się następująco:
- Dowody osobiste – posiadacz dowodu osobistego wydanego według starego wzoru, nie ma obowiązku wymiany dowodu na nowy, a nawet nie ma uprawnienia żądania jego wymiany w przypadku zmiany nazwy ulicy. Nowe dowody nie posiadają już adresu zameldowania, a wszelkie instytucje (np. banki), które potrzebują pozyskać od petenta potwierdzenie zameldowania wymagają aktualnie zaświadczeń wydawanych przez właściwe urzędy.
- Paszporty – zmiana nazwy ulicy nie wpływa również na konieczność wymiany paszportów, gdyż zgodnie z art. 18 ust.1 ustawy z 13 lipca 2006 roku o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 268 z późn. zm.) paszport nie zawiera adresu właściciela.
- Dowody rejestracyjne i prawa jazdy – ustawowo zwolnione z opłaty skarbowej tylko w przypadku zmiany nazwy ulicy.
- Tabliczki z nową nazwą ulicy – właściciele nieruchomości zabudowanych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego poniosą koszty wykonania nowych tabliczek bądź napisów na nieruchomości zgodnych z nową nazwą ulicy, które są obowiązani umieścić na nieruchomości w widocznym miejscu, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zmiana w księdze wieczystej – nieodpłatnie. Należy złożyć wniosek o zmianę w Sądzie Rejonowym w Szydłowcu .
- Mieszkańcy ulicy ponoszą koszty związane z wyrobieniem zdjęć do dokumentów (około 30 zł), zmianą pieczątek osobistych lub firmowych, wizytówek, a także ewentualnych szyldów, banerów reklamowych i reklam. Gmina w żadnym przypadku nie może zrekompensować tych kosztów.
- Gmina zobowiązana jest zgodnie z art. 47a ustawy z 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2015, poz. 520 z późn.zm) do umieszczania i utrzymywania w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i placów w miastach oraz innych miejscowościach na obszarze gminy oraz do prowadzenia i aktualizowania ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości. Gmina poniesie więc koszty wykonania i umieszczania nowych tabliczek informacyjnych oraz wprowadzania niezbędnych zmian w dokumentacji gminnej.
- Zarządcy budynków przy zmienianych ulicach zobowiązani są do dokonania zmian nazwy ulicy na nową w przypadku, gdy istnieje „stara nazwa” na budynku. Umieszczenie na budynkach aktualnych nazw ulic ma zasadnicze znaczenie dla działania służb ratunkowych czy też firm kurierskich.
Informujemy również, iż Wójt wystosuje pisemne powiadomienia o zmianie nazw ulic do instytucji takich jak: pogotowie, straż pożarna, policja, Urząd Skarbowy, Poczta Polska, Starostwo Powiatowe w Radomiu, ZUS, KRUS , a także innych instytucji.
Wójt Gminy Wierzbica
/-/ Zdzisław Dulias